Kyberpomluva - fenomén dnešní doby

30.04.2014 11:17

„I kyberpomluva je stále jen pomluvou, protože optikou zákona nezáleží na tom, zda byla uveřejněna na internetu, nebo se dostala na veřejnost jinak. V každém případě jde o nepravdivou informaci, která někoho poškozuje a dotyčný se proti ní může bránit. Autora lze žalovat občanskoprávní cestou na základě shromážděných důkazů, nebo lze podat trestní oznámení a doufat, že ho najde policie. Obojí však představuje časový problém a je velmi pravděpodobné, že ani jedna z cest nebude úspěšná.“ Říká Mgr. Kateřina Procházková z komunikační agentury Ad Notam s. r. o.

Policie v podobných případech zatím příliš úspěšná nebývá a bez jejího zásahu je problém zjistit, kdo pomluvy šíří. Během jednoho okamžiku dokáže kyberpomluva obletět doslova celý svět, je tedy nasnadě, že závistivci a šiřitelé lží budou mít před poškozenými vždy náskok. Identitu autorů lze poměrně úspěšně utajit. Často policii nepomůže ani znalost IP adresy, protože ta může být registrovaná na některou internetovou kavárnu či knihovnu.

Stěžujeme si, pomlouváme, nadáváme

Internet je první volbou, kam se uchyluje nespokojený zákazník. Pokud se mu nelíbí služba nebo výrobek, neváhá, pořádně mu to zde „natře“ a leccos ještě náležitě přikrášlí. Diskusní a hodnotící fóra přímo vybízejí k negativním komentářům a sociální sítě jakbysmet. Pomyslná anonymita příspěvků ještě umocní rozhořčení a klient pak do světa vykřičí i to, co by normálně nejspíš vůbec neřekl.

O nákupu rozhodují reference

Potřebujte-li vyhledat řemeslníka, vybrat autosedačku, dovolenou nebo dárek, možná i vy zahájíte své hledání tím, že nejprve usednete k internetu. Po zjištění všech potřebných informací se nakonec rozhodnete, zda a od koho si danou věc nebo službu objednáte. A přestože váš nákup nakonec nemusí vůbec proběhnout on-line, z velké části to jsou právě internetové reference, které o konkrétním výběru rozhodnou! Podle nezávislých výzkumů se negativních referencí obává až 40 % manažerů, kteří již ve vlastní praxi poznali, jak tento fenomén dokáže poškodit jejich obchodování!

Miliardový byznys ve virtuálním světě!

Na internetu se točí miliardy, a to nejen v rámci obratů e-shopů. Vzhledem k rostoucímu trendu internetového prodeje, bude tedy dobrá pověst ve virtuálním světě čím dál tím důležitější a podstatnější. Se zvyšujícím se významem obchodování na internetu zuří stále ostřejší konkurenční boj včetně ne zrovna etických praktik. 

Soudní spor je nadlouho

Pokud firma či jedinec nesouhlasí s obsahem internetového portálu, je lepší se pokusit nejprve o domluvu. Jedná se o velmi komplikované a nesnadné vyjednávání, které je lepší absolvovat bez přítomnosti právníka. Pokud firma rovnou nastoupí relativně agresivní cestou přes právního zástupce, snadno se může dočkat opaku. Provozovatel www stránek se na základě zásahu právníka často domnívá, že na pomluvě musí být něco pravdy a celou záležitost o to více medializuje. 

Pokud se rovnou obrátíte na právníky, potažmo na soud, počítejte se zdlouhavým a komplikovaným procesem. Není totiž ani jednoznačně určeno, kdo nese za zveřejnění pomluv na internetu právní odpovědnost. V zahraničí podobné rozsudky již padly a jejich výsledky si často protiřečily.

„Našim klientům doporučujeme osobní přístup. V praxi preferujeme rychlejší a elegantnější domluvu, kterou vyřešíme většinu sporů. Vždy však záleží na charakteru negativní zprávy, některou informaci se snažíme jen neutralizovat, jinou stáhnout úplně, další potlačíme jiným způsobem. Do soudních sporů se příliš nepouštíme. A většinou nám to náš advokát, specializující se na podobné kauzy, ani nedoporučuje. Navíc to téměř nebývá ani potřeba.“ Uzavírá Kateřina Procházková

Zdroj: www.pomluvynainternetu.cz