V Česku se vloni vyrobilo 333 tisíc jízdních kol

11.11.2015 14:58

Olpran vyrobil už více než milion kol

Z nedávno uveřejněných zpráv The Association of the European Bicycle Industry za rok 2014 vyplývá, že Česká republika je stále významným výrobcem a distributorem jízdních kol. V uplynulém roce v tomto segmentu obsadila jedenáctou příčku v rámci států EU.

 

Česká republika vždy patřila mezi tradiční a důležité producenty jednostopých vozidel, jako jsou motocykly nebo zmiňovaná jízdní kola. Po sametové revoluci však zavedené firmy a spolu s nimi i tradiční cyklistické značky zanikaly a ruku v ruce s tím se snižovala i produkce kol. Jejich roli postupně začaly přebírat nově zakládané společnosti a některé se do toho pustili opravdu ve velkém. Vždyť například jen v Olpranu se během pětadvaceti let existence firmy vyprodukovalo už více než milion jízdních kol, které v současnosti jezdí nejen po České republice.

V roce 2014 se v EU vyrobilo 12 milionů jízdních kol

V roce 2014 bylo v celé Evropské unii vyrobeno bezmála 12 milionů jízdních kol (11.939.000 ks), z toho 333 tisíc v ČR, což je stejně jako v roce 2013. Patří nám tedy 3 procenta celoevropského unijního trhu. Jen za rok 2014 se může tuzemský trh pochlubit obratem ve výši 85 milionů eur (2,3 miliardy korun), které utržil za části kol a jejich příslušenství. Obsadili jsme tak společně s Nizozemím šesté a sedmé místo v rámci unie.

Česká kola na export

„Olpran ročně vyprodukuje několik desítek tisíc jízdních kol, která distribuuje nejen po České republice, ale také do zahraničí, především do Polska, Litvy, Ruska a samozřejmě i na Slovensko. Klíčovou částí naší výroby jsou levná dětská kola, kde ovládáme český i slovenský trh z více než 85 procent.“ Upřesňuje majitel společnosti Olpran PaedDr. Jaroslav Luňák.  A přestože Olpran cílí na segment střední a nižší třídy, jeho výrobky získaly už nejedno ocenění. Za všechny jmenujme například ocenění Dobrá značka od Reader´s Digest, a to opakovaně v letech 2008, 2009 a naposledy za rok 2013.

Sobě za 10 tisíc, dětem za 3 tisíce

Taková je podle údajů prodejců jízdních kol situace na českém trhu, kterému vévodí horská kola, naopak minimální zájem je o kola trekingová nebo městská. „Češi si pro sebe nejčastěji koupí kolo v cenovém rozmezí mezi 8 až 15 tisíci, svým dětem naopak vybírají raději kola levnější v cenové hladině kolem tří tisíc.“ Uvádí Luňák a dodává, že rodičům se nechce co dva až tři roky investovat do kola pro své děti vysoké částky. Hlouběji do peněženky sáhnou teprve tehdy, když se dítě věnuje některému druhu cyklistiky závodně nebo ve chvíli, kdy kupují kolo dítěti, které už neroste.

                                                                                                                  

Zdroj. www.olpran.cz