Slevovým portálům vloni vzrostl obrat na více jak 4 miliardy, přesto se jejich počet letos ještě nejspíš sníží

28.01.2015 11:00

Podobný vývoj alespoň očekává předseda Asociace portálů hromadného nakupování (APHN) David Antić. Podle něj o budoucnosti několika z nich rozhodne už první polovina roku 2015 a není ani vyloučeno, že dokonce skončí některý z větších hráčů na trhu. Jaký byl vlastně rok 2014 z hlediska portálů hromadného nakupování?

 

„Rok 2014 se stále ještě nesl ve znamení stabilizace trhu, počet slevových portálů se ustálil na současných zhruba čtyřiceti. Během loňského roku jsme navíc zaznamenali i častokrát zmiňovaný úpadek portálu Zapakatel.cz, který po sobě navíc zanechal dluh ve výši 70 milionů korun. Přestože jeho provozovatel měl dluhy především vůči svým obchodním partnerům a nikoliv vůči jednotlivým zákazníkům, tak nám to samozřejmě v očích veřejnosti na dobrém renomé moc nepřidalo.“ Shrnuje ve stručnosti uplynulý rok 2014 David Antić a dodává, že i přesto očekává rekordní obrat, které by měl dosáhnout celkové výše 4 miliard korun.

Výhled pro rok 2015

„Na počátku roku 2015 očekáváme výraznější snížení marží a tržeb, což může být pro řadu portálů i likvidační. Trh se však neustále vyvíjí a je nutné reagovat na změny, které to s sebou nese.“ Říká Petr Steska z agregátoru slev slevator.cz, který sdružuje 20 nejkvalitnějších portálů na českém internetu. Celkový vývoj podle něj už v roce 2014 směřoval k tomu, že se zhruba 95 % z celkového obratu dosaženého v České republice soustředilo v rukách deseti největších hráčů na trhu, kteří si tak rozdělili více jak čtyři miliardy korun. Dostupné údaje za uplynulý rok uvádí, že se prostřednictvím internetu uskutečnily obchody za více jak 67 miliard korun, přičemž se portály hromadného nakupování na tomto obratu podílely necelými 6 procenty.

Hybatelem trhu jsou každoročně Vánoce

Podobně jako v jiných odvětvích i u portálů hromadného nakupování jsou Vánoce nejexponovanější částí roku. „Výrazné oživení přichází už během podzimu. Nejvíce se pak utrží obvykle v období od druhé poloviny září do půlky prosince.“ Informuje o zažitých zvyklostech nakupujících Tomáš Filip z portálu berslevu.cz a podotýká, že vánoční nákupy tvoří u většiny portálů i více než 1/3 celkového ročního obratu. „A co víc, před Vánoci pravidelně zaznamenáváme i vyšší průměrnou objednávku, a to zhruba o 30 % proti zbytku roku“ dodává Tomáš Filip.

Předvánoční tržby vzrostly o 15 %

A tento trend má v absolutních číslech rok od roku rostoucí tendenci. Jak vyplývá z údajů poskytnutých APHN, v roce 2014 se tržby v předvánočním období zvedly ve srovnání s rokem 2013 o necelých 15 %. Což znamená, že se prostřednictvím portálů hromadného nakupování v posledním kvartále roku 2014 uskutečnily prodeje za rekordní 1,5 miliardy korun. Odborníci pak odhadují, že podobným způsobem se bude trh vyvíjet i v budoucnu. Navíc věří, že rostoucí spotřeba společně s rostoucí ekonomikou pobídne zákazníky k častějším nákupům nejen v kamenných obchodech, ale i na internetu.

 

Zdroj: www.nakupujemehromadne.cz , www.berslevu.cz a www.slevator.cz