PR konzultant, nebo PR agentura?

05.05.2011 16:56

Jedna za druhou vyhlašují firmy výběrová řízení, v nichž vybírají PR agenturu, která pak buduje dobré jméno společnosti. V poslední době se tendrů stále častěji účastní i jednotlivci, jež jsme si v českých podmínkách zvykli nazývat PR konzultanty.

Co může nabídnout agentura? Tým odborníků, specialistů v různých oblastech PR, kteří jsou však zároveň zastupitelní. Kromě konzultací v oblasti strategií zajišťuje každodenní běžný servis, nabízí silné technické a administrativní zázemí, má zkušený produkční tým, nezbytný pro zajištění organizačně náročných akcí. V pracovním týmu funguje sdílení zkušeností z práce pro různé klienty, využívá své rozsáhlé kontakty v oblasti médií, státní správy atp. Spolupráce s PR agenturou s sebou také nese nároky na finanční zdroje, ať už je firma platí ve formě pravidelné měsíční odměny nebo jednorázové odměny za konkrétní projekt.

Levně, leč s rizikem
Částka, kterou si nárokuje samostatný PR konzultant, je naproti tomu většinou daleko nižší. Úspora nákladů je velmi silný argument, na nějž firmy při výběrovém řízení slyší.
PR konzultant se také může zaměřit na jediný obor a netříští svoji pozornost. Na druhou stranu mu však chybí zázemí, neexistuje zástupnost, možnost konzultace s dalšími lidmi v týmu, produkčně a organizačně náročné akce se mohou vymknout kontrole. Proto by se touto cestou měly vydat především firmy s vlastním silným marketingovým oddělením, jež má dostatečnou kapacitu pro realizaci komunikační strategie a které s PR konzultantem průběžně úzce spolupracuje.
To už se však dostáváme k roli, jakou by měl hrát PR konzultant v pravém smyslu toho slova. Neměla by to být PR agentura v jedné osobě, ale všeobecně uznávaná osobnost, člověk s rozsáhlými zkušenostmi a kontakty, se schopností analytického myšlení a zároveň neomylnými instinkty. A takových je u nás zatím poskrovnu. Hitparáda má maximálně deset příček. PR konzultanty si pak firmy najímají ve chvíli, kdy stojí před strategickým rozhodnutím nebo když se dostanou do vážné krize.

Ani málo, ani moc
Ale zpět k běžnému dennímu PR servisu. Na zkušenosti společnosti British Airways jsme se zeptali Michaely Drahoňovské, ředitelky zastoupení BA pro Českou republiku a Slovensko: "Pokusili jsme se o spolupráci s one man-show agenturou, a nevyšlo nám to. Obecně si však nemyslím, že tento model nefunguje. Když máte štěstí na lidi a pokud takový člověk pracuje výhradně pro jednoho klienta, tedy pro vás. Ale i ta nejmenší agentura začíná s tím, že jednou bude velká. S tím, jak narůstá portfolio jejích klientů, se však musí rozvíjet i ona sama. To byl náš problém, one man-show agentura nezvládala práci pro více firem. U některých projektů nám poskytovala úžasný servis, jenže byly jiné, které se časově nakumulovaly. Agentura začala být nervózní, dělala chyby a skončilo to špatně. V současné době spolupracujeme s PR agenturou střední velikosti a zdá se, že je to ideální řešení."

media specialist agentury Impact PR & Consultancy