Agentura Ad Notam s. r. o. na ČT24

22.12.2014 14:22

Kyberpomluvy se staly novým nástrojem konkurenčního boje

Praha - S růstem podílu internetových obchodů na obratech firem na sebe
nenechal dlouho čekat nekalý způsob, jak získat konkurenční výhodu.
Pomluvy a očerňování na internetových portálech, které sdružují názory
zákazníků, mohou neznalého zájemce odradit od nákupu. Obzvlášť teď v
předvánočním období mohou potrápit prodejce všeho druhu zboží. Nejvíc v
ohrožení jsou menší a střední podniky.

Že se na internetu rozšiřuje fenomén kyberpomluv jako prostředku, jak
poškodit obchodní konkurenci, potvrzují komunikační agentury nebo
advokáti, na které se lidé obracejí. "Můžeme usuzovat podle toho, kolik
firem se obrací přímo na nás. My máme nárůst oproti minulému roku o 470
procent," uvedla Andrea Procházková, šéfka komunikační agentury Ad
Notam. Používají se k tomu hojně agregátory uživatelských recenzí, které
zákazníci často vyhledávají, aby si před nákupem v e-shopech zjistili,
jestli je obchod důvěryhodný a spolehlivý. Stačí pochybnost a zamíří ke
konkurenci.

Velké společnosti jsou ale relativně v bezpečí. Jejich internetový
obraz totiž vytváří tisíce zákazníků, jejichž průměrné hodnocení několik
případných pomluv neovlivní. "Nebezpečí špatného dopadu těch recenzí je
hlavně u menších obchodů, které nemají tolik recenzí, aby si zákazník
mohl objektivně porovnat, že ta negativní recenze je výjimečná, smyšlená
nebo jestli to opravdu vypovídá o tom, jak obchod funguje," hodnotí Jan
Vetyška, ředitel Asociace pro elektronickou komunikaci.

Oproti velkým firmám může být ztráta jen několika zákazníků velkým
ohrožením samotného podnikání. Jsou tedy vůči těmto praktikám
zranitelnější. "Mají propady řádově v desítkách procent, co se týká
obratu, a pro ně je to občas i likvidační," uvedla Procházková. Kromě
e-shopů se tyto problémy objevují i ve stavebnictví nebo farmacii.
Tvůrcům takových pomluv mohou hrozit až dva roky vězení.

Češi míří za nákupy na internet

Z prodeje přes internet se rok od roku stává lukrativnější
příležitost. Odhaduje se, že v tuzemsku letos v prosinci každý
předvánoční týden proteče přes e-shopy přes dvě miliardy korun. Průzkum
Asociace pro elektronickou komerci ze začátku prosince přinesl
informaci, že téměř osmdesát procent uživatelů internetu plánuje pořídit
alespoň část dárků přes e-shop. Častým motivem je výhodnější cena než v
kamenném obchodě. Předností nákupu přes internet je také pohodlnost,
větší výběr a možnost porovnat najednou více obchodů, což je právě
místo, kde kyberpomluvy mohou napáchat škodu. Portály se snaží
eliminovat špatné úmysly tím, že třeba kontaktují zákazníky, kteří v
obchodě prokazatelně nakoupili.